Klein Chirurgie

Onder klein chirurgie valt te denken aan het verwijderen van verstandskiezen. Dit kan op professionele wijze door uw tandarts geregeld worden. Hierdoor hoeft u niet lang te wachten bij een kaakchirurg.

Nadat de tandarts de procedure heeft uitgelegd, zal hij het tandvlees en de verstandskies plaatselijk verdoven. Het tandvlees wordt iets losgemaakt, daarna wordt de kies heen en weer bewogen om hem los te maken, en uiteindelijk wordt de kies met een tang verwijderd. Soms is het nodig om een sneetje in het tandvlees te maken en een beetje kaakbot weg te nemen met een boor, om goed bij de kies te kunnen komen. Het kan ook nodig zijn de kies te splitsen in meerdere kleine fragmenten, die dan gemakkelijker kunnen worden verwijderd.
De gehele behandeling verloopt geheel pijnloos. De plaatselijke verdoving schakelt het pijngevoel volledig uit. Wel blijft u voelen dat er iets gebeurt, zoals lichte druk en eventueel het trillen van de boor. De wond wordt gehecht met een materiaal dat in ca. 1-2 weken vanzelf oplost.

Verstandskiezen

Wanneer moeten ze komen?

Verstandskiezen zijn de laatste tanden die komen en degenen die het minst nodig zijn voor een goede mondgezondheid. De derde kiezen, of verstandskiezen, zijn zo genoemd omdat ze ontwikkelen wanneer de meeste mensen volwassen worden, rond 17 jaar.
Omdat onze kaken kleiner zijn dan die van onze voorouders, hebben onze verstandskiezen vaak niet genoeg ruimte om op een goede manier in onze mond te passen. Daarom kan dit leiden tot problemen als deze extra tanden proberen te voorschijn te komen.
De meeste mensen hebben vier verstandskiezen, een in elke hoek van de mond, en vaak zijn ze  gevangen in het kaakbeen en tandvlees. Belemmerd door ruimtegebrek, proberen de tanden in veel verschillende richtingen te groeien en de verwijdering kan worden aanbevolen door uw tandarts om potentiële problemen te voorkomen.
Of verstandskiezen schade veroorzaken aan uw mond hangt af van verschillende factoren, waaronder de grootte van uw kaak en hoe je verstandskiezen groeien. Je hebt misschien helemaal geen symptomen, maar ook andere tanden in je mond lopen het risico schade op te lopen.

Mogelijke problemen

Als je de verschillende manieren leert kennen waarop verstandskiezen kunnen ontwikkelen en de problemen die zich kunnen voordoen, zult u beter in staat zijn te begrijpen waarom het nodig kan zijn om ze te laten verwijderen.

Infectie in het tandvlees

Wanneer een verstandskies gedeeltelijk doorbreekt  door het oppervlak van het tandvlees, kunnen bacteriën onder de flap komen, waardoor een ontsteking in het tandvlees op kan treden.

verst01

Verdringing van de volgende tand

Een verdrongen of uitkomende verstandskies kan drukken op de aangrenzende tanden, waardoor ze scheef komen te staan of zelfs structureel beschadigd raken.

verst02

Bedorven verstandskies

Een bedorven verstandskies kan ontstaan doordat hij moeilijk schoon te maken is of omdat het gedeeltelijk bedekt is door het tandvlees waardoor er een holte ontstaat waarin bacteriën zich kunnen ontwikkelen.

verst03

Slecht geplaatste verstandskies

Een verstandskies die groeit in de richting van de wang kan weefsel in de buurt irriteren. Als een tand scheef is uitgekomen kan het moeilijk zijn om deze schoon te maken of u heeft moeite met bijten.

verst04

Gezwel vernietigt het bot

Als de zak die de kroon bezit in het bot blijft zitten, kan het vullen met vloeistof, dit kan een gezwel veroorzaken die het omliggende bot kan vernietigen.

Het beste is om verstandskiezen te verwijderden bij een leeftijd van 17 jaar, want dat is meestal wanneer ze ontwikkelen. Verwijdering zal makkelijker zijn omdat het bot nog niet zo dicht is als op een oudere leeftijd. Ook het herstel zal sneller zijn, omdat de wortels nog niet volledig ontwikkeld zijn.
verst05

Voor vragen kunt u ons mailen en bellen !