Wortelkanaalbehandeling (endodontie)

Wortelkanaalbehandeling is een procedure om de pulpa van een tand te verwijderen. Elke tand heeft 3 delen: de kroon, de wortel, en de pulpa. De kroon is het bovenste gedeelte van de tand die u kunt zien. De wortel is het deel van de tand die naar beneden gaat in het tandvlees en kaakbot. De pulpa zit in het centrum van zowel de kroon en wortel. De Pulpa is levend weefsel zoals bloedvaten en zenuwen binnenin de tand . De kroon en de wortel zijn voor het grootste gedeelte gemaakt van calcium en zijn niet “levend.” Wortelkanaalbehandeling (ook wel endodontie) is nodig wanneer het bloed of de zenuwvoorziening van de tand (bekend als de pulpa) is aangetast door bederf of schade.
Het doel van de behandeling is om alle infecties te verwijderen uit het wortelkanaal. De wortel wordt vervolgens gereinigd en gevuld om verdere besmetting te voorkomen.
Wortelkanaalbehandeling is een bekwame en tijdrovende procedure. De meeste behandelingen bestaan uit twee of meer bezoeken aan uw tandarts.
Bij de eerste afspraak, wordt de besmette pulpa verwijderd. Eventuele abcessen, die aanwezig kunnen zijn, kunnen ook worden afgetapt op dit moment. Het wortelkanaal wordt vervolgens schoongemaakt en klaargemaakt voor de vorm van de vulling. Een tijdelijke vulling wordt geplaatst en de tand wordt met rust gelaten.
De tand wordt gecontroleerd bij een later bezoek en als alle infecties zijn verdwenen, wordt de tand definitief gevuld.

endodontie

Voor vragen kunt u ons mailen en bellen !